Rostebröd

Det har önskats hembakt bröd länge här hemma. Så igår bakade jag två limpor rostbröd! Den ena har redan ätits upp och den andra hamnade i frysen. De var goda faktiskt! Jag brukar mest gilla mörkt bröd (lingongrova i mitt hjärta) men det är ju alltid godast när man bakar själv. Så det här brödet tycker jag ni ska prova på!






Rostebröd
två limpor

50g jäst
5dl mjölk
50g kallt eller varmt smultet smör
1tsk salt
12dl mjöl

Smula ner jästen i en bunke och värm mjölken till 37 grader. Blanda. Häll i smöret. Sätt i salt och mjöl. Knoda. Låt jäsa i 30 minuter. Värm ugnen till 225 grader. Sätt i långa rektangulära smorda formar och låt jäsa i ytterligare 40 minuter. Pensla med ägg och grädda i nedre delen av ugnen i 30 minuter.


Kommentarer
Postat av: Tilda

Emmas bröd är jättegott och det är synd att det var så länge sen hon bloggade. Om hon bloggar igen har jag tips på vad du skulle kunna skriva om! Fläderglass, Chokladsnitt och framförallt kladdkaka med kaffefrosting och daim

2014-08-11 @ 21:30:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0