Hallongrottor

Det var typ 100 år sen jag gjorde syltkakor så det var väl på tiden? Ojojoj vad det låter propert. Så, femte receptet och tredje delen i min lilla kak-mania här på bloggen!


Den gamla kameran jag hade ville inte riktigt sammarbeta. Riktigt så här bleka är dom inte.




Hallongrottor
ungefär 25 små kakor

200 g smör
3/4 dl strösocker
1 äggula
1 krm bakpulver
1 tsk vaniljsocker
4,5-5 dl vetemjöl
hallonsylt eller din favoritsylt!


Sätt på ugnen på 175 grader.
Mixa ihop smör och socker i en matberedare, rör ner äggulan.
Rör sist ner bakpulver och vanilj blandat med mjöl till en smidig deg.
Lägg den i plastfilm i kylen ungefär 1 timme.
Rulla ut två rullar cirka 4 cm tjocka. Skiva degen, forma runda kakor, lägg på plåt med bakplåtspapper.
Tryck en fördjupning i varje kaka och klicka i sylt.
Grädda mitt i ugnen 8-10 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0