Citroncupcakes med hallon och vit chokladfrosting

Här kommer då receptet på resten av cupcakesen jag och Johanna gjorde, förra veckan tror jag det var. Jag smakade själv dem själv, och de blev jättegoda! Med detta recept deltar jag i Månades kökskreation Finns väl inte mycket mer att säga, så här kommer receptet:




Citroncupcakes med hallon
ca 12st

3 ägg
2 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
skal av en citron
hallon
 

Sätt ugnen på 175 grader. 
Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt pösigt. Ju längre man vispar desto luftigare blir smeten. Då blir också muffinsarna mer toppiga.
Smält smöret, häll i mjölken och blanda ned det i äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en liten skål vid sidan och vänd ned i smeten med en slickepott.
Riv i lite citronskal och blanda.
Klicka ut smeten i formarna. Fyll dem till ungefär 2/3 för den "toppiga" formen. Jag använder alltid en muffinsplåt till formarna, annars kan de lätt flyta ut och tappa formen. Muffinsplåten ger muffinsarna stöd.
Stoppa i ett stort eller ett par små hallon mitt i varje form.
Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min. Känn med sticka så dom är helt genomgräddade. Stickan ska vara när du tagit ut den.


Vit chokladfrosting

100 g naturell färskost
100 g vit choklad
50 g rumsvarmt smör
3 dl florsocker
ev någon droppe karamellfärg

Smält chokladen försiktigt över vattenbad.
Blanda alla ingredienserna men se bara till att det inte blir några smörklumpar. Om du vill ha färg på frostingen, rör ner en två droppar hushållsfärg.
Ställ in frostingen i kylspåpet ett tag för att bli lite tjockare. Annars faller den lätt ihop och kan "svettas"
Nuså, färdigt att spritsa på dina cupcakes!

Kommentarer
Postat av: Hanna

skriver du på etilla bloggen eller har du slutat där? <3

2011-02-04 @ 17:40:21
Postat av: Anna

Fina! Länka gärna till månadens kökskreation också :) kram

2011-02-13 @ 23:03:30
URL: http://Kvinnan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0