Scones

Något av det godaste till frukost är nybakt bröd. Scones äts mycket i England med sylt, grädde och en kopp te, om jag inte har helt fel. Men själv nöjer jag mig gott med lite smör och hushållsost.



Scones

4½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 krm salt
50 g margarin
2 dl mjölk (funkar också med filmjölk)

Värm ugnen till 250 grader.
Blanda torrvarorna i en bunke. Smula ner margarinet i bunket och blanda med möjblandningen så gott det går. Tillsätt mjölken och arbeta ihop till en deg. Tryck ut till handstora kakor på en plåt med bakplåtspapper. Nagga lite med en gaffel och skär skåror som kryss i varje. Grädda mitt i ugnen i 10 minuter och ät dom sen varma.

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Engelska muffins är lite fluffigare än de svenska, nästan som muffins i konsistensen. Och ibland steker de sina scones där borta:) Men jag håller med dig, jag föredrar den enkla svenska varianten!

2011-08-06 @ 19:19:04
URL: http://cissivarning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0