Muffins

Jag har ända sen jag var liten följt samma gamla recept på muffins. Man kan verkligen se i det lilla receptblocket vilket recept som är uppslaget flest gånger. Men i onsdags när jag skulle baka muffins ville jag prova något annat recept, så jag plockade fram Leilas A Piece of Cake och gjorde hennes grundrecept för muffins. Resultatet blev fina muffins, fast jag skulle kunna ha haft i lite mer socker, eller någong smaksättning från boken.



100 g smör
2 dl mjölk
Skal av 1 citron
2 ägg
1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Sätt ugnen på 175 grader om du vill göra stora muffins och 200 grader om du vill göra små.
Smält smöret och tillsätt mjölk och rivet citronskal. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt i en bunke vid sidan om. Rör ner den ljumma vätskan. Blanda vetemjöl, bakpulver, salt och vänd ner (med t ex en slickepott) det i smeten. Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter om du vill göra stora muffins och 10-15 om du vill göra små. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.

Kommentarer
Postat av: book reports

In my opinion chocolate cakes are very delicious. You should add chocolate in dough next time.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0