Emma-semlan

Det finns nog inte många svenskar som aldrig någonsin ätit en traditionell semla.
Förutom mini-semlorna som jag bakade för några veckor sen har jag nu gjort en ny sort.
Min mamma tyckte jag skulle göra något annorlunda. Designat av mig, Emma-semlan. Då blev det en ny variant med något som ligger mig extra varmt om hjärtat, hallon.
Det ända som kopplar ihop dessa helt med den klassiska semlan är kardemummabullarna.
Den här varianten funkar jättebra för alla allergiker som inte kan äta mandelmassa. Receptet på bullarna är delvis lånat från en av min mormors tidningar.




Hallonsemlor med lemon curd
12 bullar

2½ dl mjölk
25 g jäst
3/4 dl strösocker
1 tsk malen eller stött kardemumma
1 krm salt
7 dl (ca 420 g) vetemjöl
75 g rumsvarmt smör

3 dl lemon curd
1,5 dl frysta och tinade hallon
3 dl vispgrädde
2 tsk florsocker


Smula ner jästen i en degbunke, häll över mjölken (som helst ska vara fingervarm) och rör tills jästen lösts upp. Blanda de torra ingredienserna och häll ner i degbunken. Klicka även ner det mjuka smöret. arbete ihop till en deg och knåda ordentligt, gärna 5-10 minuter i en köksassistent eller för hand. Täck över med en bakduk och låt jäsa minst 40 minuter.
Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i 12 jämnstora bitar. Rulla till runda jämna bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Låt bullarna jäsa (övertäckta) i minst 30 minuter.
Grädda bullarna mitt i 200 grader i mitten av ugnen ca 10-12 minuter (tills de har fått gyllenbrun färg). Låt den svalna på galler.
Skär av ett lock på varje bulle. Gröp ur inkråmet med en gaffel.
Fyll bullarna med lemon curd.
Mixa hallonen med en stavmixer. Blanda med florsockret och vispgrädden i en bunke och vispa grädden fluffig.
Spritsa eller klicka på hallongrädden på bullarna och lägg tillbaka locket. Sikta över florsocker jämnt.


Detta blir mitt bidrag till Månadens Sötsak hos Söta Saker.


Kommentarer
Postat av: S.M

Vad gott med hallon och citron i semlorna.. Det måste ha varit en väldigt fräsch sensation..

2011-12-03 @ 03:12:03
URL: http://sugarmanias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0